WOC kleding

De jongens onder de 18 jaar van het Waterpolo Opleidingscentrum (WOC) uit Alphen aan den Rijn verblijven van 27 januari t/m 7 februari in Sao Paulo (Brazilië) om deel te nemen aan het tweede Intercontinentale Waterpolo Festival. Aan het toernooi doen verder Canadese, Argentijnse en Braziliaanse teams mee. Ook zal het Braziliaanse nationale jeugdteam deelnemen. Voor de Nederlandse sporters is het aantrekkelijk om zich te meten met leeftijdsgenoten van verre, voor het WOC is het interessant om een kijkje te nemen in het opleidingstraject in Brazilië. De 14 sporters verblijven bij de Braziliaanse gastgezinnen.

keepers:
Esben Wansleeben, HZ Zian/Scala college
Joel Vooijs, Z&PC Katwijk/Leonardo college
Jessy Voordouw, Electrolux AZC/Scala college
Michael Neuteboom, Electrolux AZC/Scala college

spelers:
Menno Dalmijn, De Zijl/Scala college (aanvoerder)
Mike Verwoerd, Electrolux AZC/ID college

Peter de Jeu
Eric Noordegraaf

1e dag ; Donderdag 27 januari 2011
Wat was iedereen mooi op tijd en keurig in tenue op schiphol op donderdagochtend half 8. Op het laatste moment had de KLM de bagageregels doorgegeven aan de groep sporters van het WOC. Alles moest dus toch in 1 koffer. Lars en Joey hadden het maximum gewicht van 23 kg overtreden en er moest voor het inchecken nog wat kleding en studieboeken naar een koffer van een andere sporter verplaatst worden. Om 10.15 uur vertrok vlucht KL791 naar Sao Paulo. Na een vlucht van ruim 11 uur landden we keurig op tijd in Brazilië. Op het vliegveld stond de bus voor ons klaar om de jongens en staf naar de club Pinheiros te brengen. De ouders van de “pleeggezinnen” stonden al klaar en iedereen was in de loop van de avond ter plekke.

WOC team foto

Na een lange vlucht komen we rond kwart over zeven lokale tijd aan in Sao Paulo. In het vliegtuig hebben we al verschillende formulieren in moeten vullen die we bij binnenkomst van het land moeten laten controleren. Waar het tonen van een paspoort bij de mensen met een Braziliaanse nationaliteit voldoet, moeten wij om onduidelijke redenen lang wachten een rij met aziaten (ook wel mensen met een andere nationaliteit). Hoewel het al donker is buiten, is het nog erg warm. Vanaf het vliegveld vertrekken we in een busje naar Esporte Clube Pinheiros. In deze vereniging worden verschillende sporten beoefend. Met 60.000 leden is het een van de grootste verenigingen ter wereld. Als je nagaat dat er in het centrum van Sao Paulo twaalf miljoen mensen wonen is er maar een heel klein gedeelte van de inwoners aangesloten bij de vereniging. Op onze weg naar de vereniging rijden we langs verschillende wijken van Sao Paulo. Het is goed te zien dat het verschil tussen arm en rijk hier groot is. Er liggen veel mensen op straat te slapen. In de rijkere buurten staan muren om de huizen. De meeste mensen wonen hier trouwens niet in huizen maar in een van de vele flats. In het donker komen we aan bij het sportcomplex van de vereniging.
Na een jaar zagen we de onze braziliaanse vrienden weer. We worden zeer gastvrij ontvangen. Ik slaap bij Teodoro, de midvoor van Pinheiros. Samen met Michael en Jessy lopen we naar het appartement waar ons gastgezin woont (5 minuten lopen van het sportcomplex). Eerst met de lift naar de 6e verdieping. Hier ontmoeten we de huishoudster van de familie. Ze spreekt geen engels, maar ze kookt, wast en maakt schoon in het huis. Het is een lange dag geweest dus gaan we snel naar bed.
(geschreven door aanvoerder Menno Dalmijn)

2e dag ; Vrijdag 28 januari 2011
In de ochtend is er in het buitenbad getraind op het complex van de club Pinheiros, midden in de wijk met dezelfde naam. De club heeft 60.000 (!) leden, waarvan er 40.000 actief zijn. Er zijn dan ook 35 tennisbanen, twee 50 meter zwembaden en nog 4 andere buitenbaden. Er is een basisschool, kinderopvang, complete atletiek baan met ondergrondse parkeergarage enz.
Na de ochtend training hebben we gegeten in een restaurant op het complex. Er wordt volop gebruik gemaakt van het heerlijke klimaat. Goede planning om dit 2e Waterpolo Festival in januari hier te organiseren ; de temperatuur is overdag rond de 30 graden. Na de lunch keren de jongens terug naar de gastgezinnen.

Omnivereniging Pinheiros

Tijdens het Waterpolo festival neemt het WOC team deel aan twee toernooien. Vandaag de eerste wedstrijd tegen de thuisclub Pinheiros in het 50 meter binnenbad. De jongens speelden een regelmatige wedstrijd en wonnen uiteindelijk met 10-2. Het heren senioren team van Pinheiros is al 3 jaren kampioen van Brazilie en staat onder leiding van een Kroaat. De jongens onder de 18 jaar zijn afgelopen jaar 3e geworden in Brazilie en worden getraind en gecoacht door de Cubaan Barara Diaz.

Voorstellen en volksliederen voor de wedstrijd

De volgende ochtend staat de eerste training op het programma. We lopen naar het sportcomplex. Na een paspoortcontrole mogen we naar binnen. De jongens die aangesloten zijn bij de vereniging hebben een pasje, maar moeten ook hun vingerafdruk afgeven voordat ze naar binnen kunnen. Goed insmeren voordat we het water ingaan. Het is hier erg zonnig. We zwemmen veel tijdens de training om de spieren los te maken van de vlucht. We spelen die avond tegen Pinheiros. We laten niet ons beste spel zien, maar we winnen met 10-2. (geschreven door aanvoerder Menno Dalmijn)

3e dag ; Zaterdag 29 januari 2011
Alle deelnemers aan het Waterpolo festival hebben het voetbal museum bezocht in de ochtend, waar mooie beelden van de gehele Braziliaanse voetbal geschiedenis te zien waren. We misten alleen de filmbeelden van Nederland - Brazilie tijdens het afgelopen WK... Vlakbij het museum hebben we een marktje bezocht waar lokaal fruit, vis en specerijen te koop waren.
Mihailo heeft daar waarschijnlijk zijn eerste (kokos) nootje gekraakt…

Mihailo met mes

Voor de wedstrijd, tegen de Canadese leeftijdsgenoten, stond de officiële opening gepland. Alle meisjes en jongens die deelnemen aan het toernooi hoorden de praatjes aan van de Nederlandse en Canadese consul. Onze consul, Gonneke de Ridder feliciteerde de jongens na afloop van de wedstrijd ; de Titans uit Ottawa hadden geen schijn van kans tegen het WOC Alphen. Het werd uiteindelijk 19-2. Na de wedstrijd aten alle teams een pizza in een restaurant op het complex.

Consul Gonneke de Ridder houdt openingsspeech

4e dag ; Zondag 30 januari 2011
Op deze dag werden er 2 wedstrijden gespeeld. De eerste in de ochtend tegen het nationale Braziliaanse onder de 18 jaar. De Brazilianen bleken iets sterker te zijn in deze eerste ontmoeting in de groepsfase. De jongens van het WOC verloren met 6-8. Later op de dag werd de kruisfinale gespeeld tegen de thuisclub Pinheiros. Nu was het WOC de betere, er werd met 12-6 gewonnen van de thuisclub.

Pinheiros en WOC na de wedstrijd

5e dag ; Maandag 31 januari 2011

In de ochtend gebruik gemaakt van de gelegenheid om te trainen in het buitenbad op de club van Pinheiros. Na wat onduidelijkheid over het programma bezochten een paar spelers onder begeleiding een winkelcentrum.
In de avond de finale gespeeld tegen het Braziliaanse team. Wederom waren de Brazilianen net iets sterker. De jongens van het WOC verloren met 8-11. Robin ten Dam was topscoorder met 14 doelpunten in 5 wedstrijden, van het eerste toernooi, Jerry van Rijn werd uitgekozen tot beste speler.

Topscoorder Robin ten Dam beste speler van het toernooi Jerry van Rijn
Topscoorder Robin ten Dam en beste speler van het toernooi Jerry van Rijn

Na de prijsuitreikingen keerde iedereen weer terug naar het gastgezin.

In de ochtend moesten we vroeg op om te gaan trainen dat kwam ook mede doordat ons gastgezin ver weg woont van het zwembad en we hadden last van het verkeer. Toen we aankwamen bij het zwembad gingen we eerst even opwarmen met Peter, daarna hadden we in het water een relaxte voorbereiding op de wedstrijd in de avond. Wat los gezwommen en man meer / man minder geoefend. Na de training gingen we nog even in de zon zitten om op te drogen en gingen we eten. we verzamelde bij het terras (althans een paar jongens) de rest had het blijkbaar niet goed begrepen, maar we gingen naar de shopping mall. Ik heb uiteindelijk niks gekocht omdat het één van de duurste winkelcentra was van Sao Paulo. De jongen van mijn gastgezin had school dus ik werd gevraagd om mee te gaan met het gastgezin van Lars, Sam en Jorik ; een heel aardig gezin. Hij had speciaal aardappels voor ons gekocht en we moesten het eten van hem omdat we Nederlanders zijn, na de lunch nog wat gecomputerd en naar de wedstrijd helaas verloren met 8-11. (g
eschreven door Stanley Kluiver)

6e dag ; Dinsdag 1 februari 2011
Vandaag geen trainingen en geen wedstrijden. Om half negen vertrokken naar Guaruja een plaats aan de kust van Brazilie. De Canadese meisjes en jongens reizen samen met ons af naar de badplaats, ongeveer 1,5 uur rijden van Sao Paulo. Aangekomen in de stad werden we verder begeleid door een tweetal hostesses van de stad. Lunch was prima verzorgd en de jongens hebben genoten van zon, zee en golven. Om 5 uur weer richting Sao Paulo.

Vandaag waren we vroeg bij het zwembad om naar badplaats Guaruja te gaan. Daar gingen we met de Canadezen naar het strand. Toen we in de stad aankwamen stopte de bus en kwamen er twee reisleidsters aan boord om wat te vertellen over de stad. We kregen van hun ook een plastic tasje met informatie boekjes over Guaruja. Het meeste is in het portugees dus je hebt er helemaal niets aan!! ´S middags om 14:00 lekker kip en vis gegeten en daarna weer de zee in, over golven springen, mee zwemmen met golven en met de bal gooien in de zee. Om 17:00 gingen we weer terug naar Sao Paulo.
In de bus hebben we nog een leuk grapje uit gehaald met Jorik, het staat allemaal op film. We zijn met z´n allen lekker verbrand maar gelukkig wordt dat later tog allemaal weer bruin (pas maar op pap ik ga je van de zomer verslaan!!!). (geschreven door Lars van Winkel)

lekker even op het strand

7e dag ; Woensdag 2 februari 2011
De jongens moesten vroeg op om het centrum van Sao Paulo te bezichtigen.Verslag hiervan volgt door één van de sporters. Later op de dag aanvang van het tweede toernooi tijdens het Waterpolo Festival Sao Paulo. De jongens speelden tegen de Titans uit Ottawa. Het werd uiteindelijk 6-5 voor het WOC. De Titans hadden dit keer versterking vanuit het Braziliaanse team.

Vandaag moesten we om 6 uur opstaan, nadat we pas om 2 uur naar bed gingen.. er stond ons dus een zwaar dagje te wachten. We moesten om 7 uur vertrekken van de club, iedereen was op tijd behalve Esben en Joel, die werden namelijk pas om 7 uur gewekt. Toen eenmaal iedereen er was gingen we met de bus richting het centrum, de gids die ons al de dingen liet zien was saai en gay(?), dus iedereen lag al snel half te pitten met oortjes in z’n oren. Eenmaal aangekomen in het oude centrum moesten we 5 uur lang gaan rondlopen en allemaal oude gebouwen bekijken.. boring. Iedereen was het al gauw zat want oude gebouwen hebben we in Nederland ook. Op de terugreis naar de club had Peter een leuk liedje verzonnen… tatatatata. Rond een uurtje of 2 waren we terug op de club daar wat gegeten en daarna een beetje gezeten. Die avond speelde we de eerste wedstrijd van het 2e toernooi tegen de Titans. Iedereen was natuurlijk super moe van de hele dag rondlopen in de stad, dat was in de wedstrijd ook zeker te zien. Er zat totaal geen tempo in. We hadden ook wel pech want alle schoten waren paal en lat. Misschien dachten we er ook iets te makkelijk over na een winst van 19-2 de vorige keer. Maar uiteindelijk toen we het 4e part ingingen met een achterstand van 2 doelpunten hebben we de wedstrijd toch nog kunnen winnen. (geschreven door Joey Schellingerhout)

Meisjes toernooi wordt gespeeld in buitenbad

8e dag ; Donderdag 3 februari 2011
De ochtend op deze bewolkte dag, werd gespeeld tegen het Nationale team van Brazilie in het 25 meter buitenbad. De Brazilianen wonnen deze oefenwedstrijd met 16-12. Na de wedstrijd konden de sporters gebruik maken van de bibliotheek op het complex om hun schoolwerk te doen. Na de studietijd van de lunch genoten in een restaurant. Alle sporters en personeel van de club kunnen eten in deze lunch gelegenheid.

Jongens aan de studie in de bibliotheek van Pinheiros

Deze avond spelen de jongens van het WOC de wedstrijd tegen de thuisclub. Pinheiros waterpolo afdeling maakt deel uit van de omnivereniging Pinheiros. Alle Olympische sporten worden beoefend met professionele begeleiding. Tiago Ribeiro di Almeda, ons contactpersoon en trainer van een twee tal jongens groepen, binnen de vereniging Pinheiros, maakt deel uit van een 7 tal full time betaalde waterpolo trainers. Tiago traint zijn jongens groepen iedere middag van 16.00 – 18.00 uur. Verder is Tiago nog in dienst van de gemeente Sao Paulo in een project om 1.000 kinderen “van de straat in het water te krijgen”. Dit project wordt door de gemeente gefinancierd. In samenwerking met de coördinatoren en trainer in de vier districten van Sao Paulo bevordert Tiago samen met de gemeente de sport en die van de sport waterpolo in het bijzonder.
Tiago gaf verder nog de volgende cijfers: Op het complex van de club zijn in totaal 6 restaurants te vinden waar de leden gebruik van kunnen maken.
In een eerder verslag al aangegeven dat er in totaal 40.000 actieve leden zijn en nog een 20.000 administratieve leden. De leden betalen 125 euro per maand om binnen te komen en gebruik te maken van de basis faciliteiten. Voor extra diensten moet apart afgerekend worden. Zo is er wel een ondergrondse parkeergarage waar 500 auto’s in kunnen, maar parkeren kost hier 4 euro per uur. Er is een apart restaurant waar de sporters en werknemers van de club kunnen eten. Er krijgen 2.500 sporters professionele begeleiding. De club Pinheiros heeft hier een budget voor van 8 miljoen euro. Er zijn in totaal 1.500 mensen in dienst bij de club.
Naast de topsport kan er ook recreatie sport beoefend worden; er zijn bijvoorbeeld 35 tennisbanen, vier buitenzwembaden, een voetbalveld en een atletiekbaan.
Op het complex is ook een opvang voor kinderen tussen de 3 en 8 jaar oud.

De jongens wonnen deze avond met 7-5 van Pinheiros..

9e dag ; Vrijdag 4 februari 2011
Vanochtend kon iedereen lekker uitslapen. De temperatuur is weer heerlijk, zo rond de 25 graden met niet al te veel zon. De training in het buitenbad stond gepland voor 11.00 uur. Er werd een onderlinge oefenwedstrijd gespeeld met aanvulling van Pinheiros sporters. Na de lunch nog anderhalf uur de bibliotheek in om te studeren.

Training in het buitenbad

In de avond de laatste groepswedstrijd gespeeld tegen het nationale team van Brazilie. De Brazilianen bleken wederom te sterk voor het WOC. Het werd uiteindelijk 12-7 voor Brazilie. De Brazilianen zijn met 21 sporters, ter voorbereiding op het Zuid Amerikaanse kampioenschap in Sao Paulo.

We konden gelukkig een beetje uitslapen vandaag, nou ja uitslapen… Luca en ik moesten alsnog om 7 uur opstaan omdat de dochter van het gezin voor ons moest trainen. Dus wij een beetje geslapen in dat zwembad en rond half 11 moesten we verzamelen voor de warming up van Peter. Eerst wat ingezwommen en toen hebben we teams gemixt van pinheiros en het WOC en wat gespeeld. Na de training zijn we wat gaan eten een restaurant op het complex. Na de lunch hebben we even rustig gestudeerd in de bibliotheek en daarna zoals eigenlijk elke dag even gerelaxt met de meiden natuurlijk! We speelden de laatste poulewedstrijd tegen het Nationaal team van Brazilië. Die waren vandaag wederom een maatje te groot voor ons, en we gaven de wedstrijd in het eerste part al uit handen omdat wij toen tegen een achterstand aankeken van 5-1. In de loop van de wedstrijd hebben we dit ook niet meer goed kunnen maken. Na onze wedstrijd stond van 23:00 tot 01:30 een feest gepland. Was wel gezellig alleen beetje jammer dat de coaches van Canada en Brazilië zo flauw zijn. Na het feest is iedereen naar huis gegaan. Luca en ik nog thuis ff een pizzaatje gegeten en wat gedronken en om een uurtje of 3 gaan slapen. Het schijnt hier normaal te zijn om later dan 1 uur te gaan slapen. Zelfs het dochtertje van ons gezin (9) slaapt pas om 1 uur of later. (geschreven door Joey Schellingerhout)

Brazilianen in voorbereiding op het Zuid Amerikaanse kampioenschap in Soa Paulo

10e dag ; Zaterdag 5 februari 2011
Geen training, de jongens konden uitslapen en een activiteit plannen met hun gastgezin. Het contactpersoon Ruy liet weten dat de jongens zich voorbeeldig gedragen bij de Braziliaanse gezinnen! Het is vandaag weer prachtig weer, totaal onbewolkt en de temperatuur loopt flink op. Mihailo besluit deze dag in zijn hotelkamer te blijven, want hij is geveld door een lichte buikgriep. Mihailo kon later op de dag wel coachen.

Impressie van een zaterdag op het complex Pinheiros

Vandaag de wedstrijd tegen de thuisclub op het programma. Dit keer was Pinheiros met 6-7 net iets alerter.

Vandaag waren we pas om 2 uur ons bed uit, omdat dit de eerste en enige dag was dat we konden uitslapen. Bij de wedstrijd was dus iedereen fit, maar dit was in de wedstrijd bij de meesten helaas niet te zien. We verloren de wedstrijd gewoon omdat iedereen heel er moe was. Maar dat gold ook voor de Brazilianen want die hebben toch echt even veel nachtrust als ons. Hoe kan het dan toch dat we die wedstrijd verliezen? Dat vroeg waarschijnlijk iedereen zich af. Ik zou het echt niet weten in ieder geval. Na de wedstrijd zijn we met de meesten van het WOC en de meisjes en jongens van Pinheiros acai gaan eten . Dit is een Braziliaans ijsje wat er niet uitziet maar wel super lekker is. Rond een uurtje of 10 gingen we met Theo en een paar anderen naar een ander restaurantje en daar hebben we weer acai gegeten, er werd mij gezegd dat deze alleen vele malen beter zou smaken, nou dat heb ik geweten hoor. Rond een uurtje of 1 gingen we terug naar huis en daar nog een pizzaatje gegeten en wat gedronken en toen gaan slapen om een uur of half 3. (geschreven door Joey Schellingerhout)

11e dag ; Zondag 6 februari 2011
Om kwart over negen in de ochtend spelen tegen de Canadezen. De laatste wedstrijd voor de jongens van het WOC tijdens deze stage werd gewonnen met 14-2. De Canadezen hadden weer twee Brazilianen ter versterking, maar het WOC speelde geconcentreerd en boekte een mooie overwinning. Na de prijsuitreikingen hebben alle teams genoten van een Braziliaanse BBQ. De verjaardag van Mike werd daar in gepaste stijl gevierd …. De Canadezen vertrokken naar het vliegveld, de jongens van het WOC hebben nog een avond en ochtend te spenderen in Sao Paulo.

WOC met speaker Ney

Na wederom een korte nachtrust gehad te hebben van ongeveer 4 uur moesten we vandaag alweer om 8 uur in het zwembad zijn… er stond een wedstrijd voor de 3e en 4e plek op de planning tegen de Titans. Ondanks dat iedereen een korte nachtrust heeft gehad speelden we toch goed. We wisten de wedstrijd vanaf het eerste part al te domineren en wonnen uiteindelijk met 14-2. Na de wedstrijd zijn we naar een Braziliaans vlees restaurant gegaan en hebben daar met alle teams gegeten. Robin is een echte vleeseter merk ik al want hij bleef maar eten. Nadat iedereen klaar was met eten was het tijd voor de Canadezen om als eerste naar huis te vertrekken. Natuurlijk voor ons allemaal een minder leuk moment, en dan vooral voor Mike. Toen de Canadezen allemaal weg waren werd het voor ons maar eens tijd om wat leuks te gaan doen en nog even te genieten van onze laatste 2 dagen. Jerry, Luca, en ik + een paar meiden besloten om naar de bios te gaan. En een paar gingen er acai eten en de rest ging naar huis. We hebben echter alleen weinig gezien van de film, zou niet weten waaraan dat gelegen heeft… (geschreven door Joey Schellingerhout)

12e/13e dag ; Maandag/Dinsdag 7 en 8 februari 2011
Vanmorgen om een uurtje of 9 opgestaan lekker relaxt gedaan even de koffers ingepakt en daarna rond 11 uur ontbeten. Als ontbijt hadden we hamburgers. Na het ontbijt zijn we even naar de havaianas shop geweest en even wat inkopen gedaan, want de havaianas zijn hier veel goedkoper dan in Nederland. Rond 2 uur gingen we naar de club daar afscheid genomen van iedereen en om half 5 vertrokken we richting het vliegveld. Nu zit ik lekker op het vliegveld dit te typen en hopend dat de tijd snel voorbij gaat.
We kijken terug op een zeer geslaagde stage. Het toernooi was zeer goed georganiseerd, alleen af en toe wat mindere scheidsrechters maar goed.. de activiteiten buitenom het toernooi waren goed georganiseerd en het sociale gedeelte is ook zeer geslaagd. Het leven hier in Brazilië is heel anders dan in Nederland, veel relaxter en veel armer. ’s Avonds eten ze hier pas rond 11/12 uur en dan gelijk zoveel dat je eerst 2 uur moet uitbuiken voordat je weer kunt lopen. Toen we met de bus naar het strand gingen zag je eigenlijk hoe het land er echt uit ziet, bos en om de zoveel kilometer zag je een krottenwijk heel bizar dus, in Nederland is het allemaal helemaal volgebouwd en hier ben je blij als je een keer een normaal huis ziet staan. Ik heb het bij het gastgezin ook erg naar mijn zin gehad, iedereen is heel erg gastvrij hier. Als je honger hebt hoef je het maar te zeggen en er staat een heel diner op de tafel. En als je wat vroeg was het antwoord altijd ja. Het enige gebrek hier is toch het Engels spreken, je kunt zien dat alleen de tegenwoordige generaties echt Engels leren op school. (geschreven door Joey Schellingerhout en Luca Groenendijk)

14e dag ; Woensdag 9 februari 2011 (NL)
 Vandaag gewoon weer ruiten krabben om vervolgens voor de ochtendspits richting Alphen te rijden. Twee potentiële leden en hun ouders mogen ontvangen in de vissekom. Na de ochtendtrainingen met Peter en Mihailo nog wat Braziliaanse ervaringen gedeeld, onder het genot van een bekertje koffie. Dit keer niet op een terras in de club Pinheiros, maar in de vergaderruimte van het zwembad de Hoorn.

Het was een weer een geslaagde stage ; veel indrukken, prima geleverde prestaties door de jongens, kortom, een mooie aanvulling in het ontwikkelingsproces voor de sporters.

In het jaar 2012 zal het WOC het festival organiseren. Alle wedstrijden worden dan gespeeld in het nieuwe zwembad AquaRijn. Ook dan zullen de Brazilianen en de Canadezen aanwezig zijn met hun meisjes- en jongens teams. (Eric Noordegraaf)

Foto's van deze stage staan in het WOC foto album (Flickr).

Website van de Braziliaanse organisatie: https://sites.google.com/site/festivalecp2011/home