WOC kleding

Vrijdag 3 juli
’s Morgens vroeg om 6 uur moesten we verzamelen voor de stage naar Kroatië. We kwamen allemaal lekker fit aan op de verzamel plaats bij de Hoorn. Moeders en vaders allemaal in tranen omdat ze hun kinderen weer ff een weekje niet gingen zien en de kinderen allemaal weer super blij omdat ze ff een weekje van hun ouders afwaren, zo gaat het altijd.
Toen we eenmaal in de auto zaten en al zo’n 4 uur onderweg waren begon bij de meesten de Nintendo DS uit te vallen en begon iedereen zich te vervelen. Dus begonnen met eten stoeien etc. etc. Eenmaal aangekomen in Oostenrijk op de camping heeft iedereen lekker zijn tent opgezet en zijn we lekker gaan eten! Tijdens het eten heeft iedereen lekker grote pizza gegeten en zaten de meesten wel lekker vol. Terug op de camping begon de verveling weer te kriebelen totdat iemand met het leuke idee kwam om even te gaan zwemmen! Tuurlijk lekker zwemmen was het antwoord en de meesten gingen allemaal lekker in hun boxer in het zwembad en van de glijbaan. Het camping bestuur vond het niet echt een super idee van ons en verzochten ons dan ook “vriendelijk” om dat niet meer te doen. Na het zwemavontuur gingen we lekker slapen op de niet opblaasbare bedjes en lagen we erg lekker tot de volgende ochtend te snurken. (geschreven door Coen Huisman)

Bivakkeren in Leibnitz (Zuid-Oostenrijk)

Zaterdag 4 juli
Iedereen lekker fit wakker en meesten lekker lossen spiertjes. Niet dus, de meesten hebben op de grond geslapen en waren helemaal stijf en moe van de nacht . Daardoor wel even lekker rustig in de auto de eerste paar uurtjes want de meesten hebben lekker geslapen en zijn pas actief geworden nadat we al zo’n 3 uur hadden gereden. Joeppie dacht iedereen nog maar 3 uur reiden en dan zijn we er denk. Niet dus, we kwamen in de file. Ook leuk zo’n file want ja als er ff gezellig iemand leuks voorbij rijdt is het natuurlijk super om ff met ze alleen lekker te schreeuwen en gek te doen. Kwamen we gezellig aan op een leuk tankstationnetje. Gezellig die tank stationen in Kroatië daar wassen ze je auto wanneer je aan het tanken bent en ff geluk hadden wij de lekkerste meid van de wassertjes die kwam ff onze auto doen. Iedereen natuurlijk weer lekker druk en gezellig. Toen na een paar uurtjes kwamen we eindelijk aan bij ons hotel. Denk wel beste hotel die we tot nu toe hebben als het zo doorgaat met de stages van het WOC hebben de jongste over 5 jaar een lekker suite in een 5 sterren hotel. Eten hier is goed niet FearFactor zoals in Belgrado. We hebben die avond ook nog lekker gezwommen EINDELIJK gezwommen werd wel beetje tijd vonden de meesten. Maar na tijdje in het water begon het klagen alweer de eersten mensen die pijn kregen aan hun ogen begonnen te huilen. Na trainen weer lekker terug naar hotel. Lekker eten en slapen. OP NAAR DE VOLGENDE DAG! (geschreven door Coen Huisman)

De jongens gaan inzwemmen

Zondag 5 juli
Veel en veel te vroeg op staan. Nee echt, het was gewoon te vroeg. Maar ja. Niet klagen en gewoon eten. Na het eten lekker zwemmen. Iedereen moest natuurlijk nog wennen aan het water. Het zout in je ogen, de smaak in je mond en het geschuur van je zwembroek bij je b*ll*n deden de meeste mensen wel klagen. Alleen de grootste bikkels gingen door.We zwommen wat en gingen daarna schieten.
Na de training gingen we op verkenning uit. Je bent in een vreemd land en wilt het land zijn schoonheid zien. Bergen, water, huizen en…… vrouwen. Want tja, je zit hier met een groep puberende jongens (ik niet hoor). Na het bewonderen van de schoonheid van Kroatië, meteen naar het hotel en eten. Daarna kon je kiezen. Ga je rusten of ga je buiten wat rondhangen. Als je rustig bent komt het goed. De meesten mensen waren ook wel rustig nadat ze aangehouden waren door de politie de avond daarvoor. (In Kroatië zijn ze niet gecharmeerd van Nederlandse liedjes.)
Na de rust kwamen we allemaal bij elkaar en gingen we naar het zwembad. Weer lekker trainen en de mensen begonnen al gewend te raken aan het water. We speelden een onderling partijtje om te wennen aan het spelen in dit water. Dat ging al stukken beter dan de 1e training. Na de training naar het hotel en eten maar weer. Na het eten maakte iedereen zich klaar om weer de boulevard op te gaan. Met veel plezier en gegein trekken we wel aandacht naar ons toe. (positief). Na precies op tijd te zijn teruggekomen lekker het bed in en slapen.

Oefenwedstrijd in de avond

Weer lekker gegeten in het hotel

Maandag 6 juli
'S ochtends bij het eten. De leiding lekker eten en een stel lijken komt binnen. Een paar mensen hadden het dus toch kennelijk te laat gemaakt. Tot aan het zwembad was dus iedereen in barre staat. Maar een duik in het koude zeewater maakt iedereen wakker. Dan komen ook de grappen weer boven en wordt concentreren op een training moeilijk. Toch lukt het in de groep en wordt er normaal getraind. Na een fikse wedstrijd man meer- man minder gingen we het water uit.
Iedereen zocht even een supermarkt op om wat te kopen. Daarna rusten in het hotel en weer eten. Het eten is trouwens prima. Iedere ochtend een ontbijtbuffet en 2 x per dag warm eten ; soep vooraf en daarna kip, vlees of vis met groenten en soms patatjes. Ik typ nu het berichtje na het eten dus ik kan de avond niet vertellen. Het beloofd spannend te worden. Vanavond spelen we om 6 uur een wedstrijd tegen de plaatselijke club, Biograd.
We speelden 's avonds een wedstrijd tegen Biograd 1. Oudere gasten met een slechte conditie. Biograd speelt in de eerste klasse. Met snel spel konden we ons staande houden tegen die grote apen. De eindstand is niet zeker maar volgens mij hadden we met 1 punt verschil gewonnen. Eindstand was 9-9 (toegevoegd door Eric) Daarna lekker gegeten in het restaurant en klaar om weer een leuke avond te hebben. Bij het avond eten kwam Eric met goed nieuws. We gaan de volgende dag naar een ander stadje lekker zonnen.
Mihailo wordt verrast met de cadeautjes

Op het terras van het hotel hebben Eric en Coen de cadeautjes aan Mihailo gegeven. Mihailo was toch enigszins ontroerd en onder de indruk van de aandacht. Jammer dat de politiek / regeltjes een terugkomst van Mihailo tegen houden. We hebben even gelachen om de grapjes en zijn daarna met Peter en Sander het dorp ingegaan. Eric, Mihailo en Zvonko hadden nog enige zaken te bespreken over het programma van de rest van de dagen en bleven dus in het hotel.
Oh en mamma, ik heb Mihailo de kaas gegeven hoor. Precies zoals je zei :P:P
Mamma ik mis je hoor en iedereen mag het weten:P (Geschreven door Marc van Veen)

Dinsdag 7 juli
Het ontbijt begon vandaag 45 minuten later omdat we mochten uitslapen. Iedereen had dat wel nodig want het was de laatste paar dagen beetje laat geworden maar we moesten wel elke dag er weer vroeg uit dus iedereen had wel wat extra slaap nodig. Toen we bij het zwembad waren aangekomen waren weer de doelen gezonken zoals elke ochtend heeft Sander het veld weer in elkaar gezet. Na het warming up van Peter hebben we met Mihailo contra aanvallen geoefend. Het water was wat kouder omdat het de hele nacht gestormd had. Na de training gingen we naar het hotel om daar te eten. Na het eten gingen we met onze busjes naar Betina, een plaatsje verder op langs de kust om daar van het strand te genieten.
Lekker aan het strand bij Betina

Daar hadden ze een heel mooi zand strand. Daar hebben we een rondleiding gehad van Zvonko door het plaatsje waar hij woonden voordat hij naar Nederland verhuisde. Daar hebben ze ook een waterpolo club met een buiten bad. Het zwembad ligt eigenlijk gewoon in de zee want daarnaast liggen een paar boten aangemeerd.
WOC op de brug

We hebben nog een heerlijk ijsje gegeten met zijn alle en toen gingen we weer terug naar ons Hotel in Biograd om onze maaltijd te gebruiken om 20.00 uur. (door Toon de Groot)

Woensdag 8 juli
Nadat we weer lekker konden uitslapen tot kwart voor 9 heeft de rest lekker hun ontbijt gegeten behalve Coen, Toon en ik(Chris). Dit kwam omdat we door de wekker heen hadden geslapen en dus om 9 uur door Eric werden wakker gebeld. Om kwart over 9 gingen we naar het zwembad voor de training van vandaag. Gewoon eerst warming-up en daarna mochten de spelers lekker contra’s gaan zwemmen. Ook vandaag was het water niet zo warm als de dagen ervoor omdat het ook deze nacht flink had geonweerd waardoor het water lekker was afgekoeld.
’S Middags konden we lekker gaan genieten van onze lunch. We kregen lekker een soort van hutspot en een lekker stuk vlees, en als toetje een soort Twix. Daarna gingen sommige jongens nog even lekker poolen in de gamehal van het hotel maar daarna lag iedereen toch lekker tot half 5 in ze bedje uit te rusten.
Nadat we om half 5 de tactiek hadden besproken gingen we naar het zwembad om een wedstrijd tegen de heren 1 van Biograd te spelen. Van Eric kregen we te horen dat de tv er ook zo zijn dus we moesten maar even onze best gaan doen om toch te winnen. Helaas was het van Biograd niet het zelfde team als waar we eerst tegen gespeeld hadden dus ging deze wedstrijd verloren met 13-7. Biograd speelt in de top van de 1e klasse van Kroatië. Ze waren een maatje te groot en te ervaren voor ons.
De jongens tussen de spelers van Biograd

Inderdaad bleek er een uitzending te zijn geweest op de Kroatische TV met daarin een stukje waterpolo en een interview met Eric.
Tijdens de wedstrijd mocht Eric iets vertellen over het WOC op de Kroatische TV (HRT1)

Na deze wedstrijd gingen we met ze allen naar een gezamenlijke barbecue op het strand, die werd gemaakt door het team van Biograd. Als voorgerecht kregen we rijst met mosselen en als hoofdgerecht een heerlijke tonijn.
Risotto met vis vooraf en gegrilde tonijn als hoofdgerecht

Ook zaten we met de selectie van België aan de tafel dus Robin kon het niet laten om een paar van ze mooiste grappen over Belgen te laten horen. De tonijn (30kg) was dezelfde dag gevangen. Dat was goed te proeven, want het was wel heel erg lekker en alle jongens hebben er van genoten.
Na de BBQ, gingen we met ze allen terug naar het hotel en slapen want morgen moeten we 2 wedstrijden spelen en daarna kunnen we de koffers pakken om te beginnen met de terug reis. (geschreven door Christiaan Kweekel)

Donderdag 9 juli
Ondanks dat iedereen gisteren later op bed lag dan gebruikelijk, was iedereen om 8.00 uur bij het ontbijt aanwezig. Vanochtend stond de wedstrijd tegen het nationale Belgische team onder de 19 jaar op het programma. De wedstrijd tegen de Belgen eindigde in een 16-9 overwinning.
Mihailo in actie….

Na de lunch kon iedereen nog even rusten om vervolgens om 17.00 uur met onze busjes naar Zadar te vertrekken. Zadar ligt op ongeveer 40 minuten rijden van ons Hotel in Biograd.
Inmiddels is de familie ten Dam gearriveerd en gaat met het team mee naar Zadar. We krijgen een rondleiding in historische stadje aan de Kroatische kust met als hoogtepunt een bezoek aan het zogenaamde orgel van de zee ; soort orka achtige geluiden die je tegemoet komen vanuit betongaten. Via het oude stadje richting het zwembad. Ook dit zwembad ligt aan zee en gevuld met zeewater natuurlijk.
Bij het “orgel van de zee” in Zadar

De jongens mekkeren niet meer over het zoute water en spelen een goede wedstrijd tegen Zadar onder de 17 jaar. Het wordt uiteindelijk 17-8 in het voordeel van het WOC. Niks pauzes hier, gewoon vijf kwartier spelen.
Zadar in de aanval ….

Na de wedstrijd springen de jongens nog even van de duiktoren op 10 meter hoogte om vervolgens richting het hotel te reizen. De obers van het hotel stonden al weer klaar en binnen een kwartiertje had iedereen zijn buikje “weer rond”. De jongens gaan nog even het stadje in. (geschreven door Eric Noordegraaf)

Vrijdag 10 en zaterdag 11 juli
De volgende dag vertrekken we weer richting Nederland. Omdat de weersvoorspellingen niet zo goed zijn om weer de tenten op te slaan in Oostenrijk, besluiten we om in de middag te vertrekken en in de nacht door te rijden. Sander, Peter en Eric wisselden elkaar af achter het stuur. De jongens hebben heerlijk kunnen slapen in de busjes. Marc en Robin zijn achter gebleven in Kroatië en mede daardoor was het soms wel erg stil tijdens de terugreis.
Even pauze ergens in Duitsland

Ouders waren inmiddels via mail en sms op de hoogte gesteld van de verwachte aankomst tijd in Alphen ad Rijn. Om 08.30 uur gearriveerd op het parkeerterrein van het zwembad de Hoorn en de jongens weer over kunnen dragen aan ouders.

Het was een zeer geslaagde stage met volop zon, trainingsmomenten, goed hotel met vriendelijk personeel, ervaringen buiten het water en zelfs een snufje cultuur. Met dank aan begeleiders (Peter de Jeu, Sander Verheul en Mihailo Sain) en aan ons contactpersoon Zvonko Sladic. (geschreven door Eric Noordegraaf)